Zajedno sa predstavnicima drugih organizacija opozicije uputili smo pismo francuskoj banci Paribas, kao i Ambasadi Francuske u Beogradu, sa molbom da ova banka najhitnije obustavi kreditiranje rušenja Starog savskog mosta, upozoravajući na njegovu štetnost i posledice koje će imati po građane.

Tekst obraćanja objavljujemo u celosti.

Poštovani,

Mi, dolepotpisani, poslanici u Skupštini Republike Srbije i odbornici u Skupštini grada Beograda želimo da Vam skrenemo pažnju na projekat rušenja Starog Savskog mosta čiji ste i Vi postali deo:

a. Projekat podrazumeva rušenje objekta od veikog kulturno-istorijskog značaja za Beograd i svojevrsnog spomenika antifašističkoj borbi;
b. Procedura za donošenje odluke o uklanjanju mosta i izgradnji novog nije sprovedena na transparentan način, po standardima medjunarodnih i evropskih institucija. To podrazumeva netransparentnost procesa od ideje do izbora izvođača radova koji je izabran direktnom pogodbom
c. Postoji veliki otpor i osuda Beograđana i stručne javnosti u odnosu na projekat kojim se Stari savski most ruši,
d. Za slučaj rušenja, doći će i do saobraćajog kolapsa koji ulaskom u ovaj projekat postaje nerešivi

Zbog toga očekujemo da ćete da promenite svoju odluku o kreditu koji ste odobrili za projekat mosta u Beogradu, Republika Srbija, koji obuhvata, rušenje postojećeg Starog savskog mosta i izgradnju novog. Mi Vas obaveštavamo da bi finansiranje ovakog projekta predstavljalo veliki reputacioni rizik za Vašu banku. Uz Vas, mi ćemo se obratiti Evropskom parlamentu, raznim institucijama za zaštitu tekovina borbe protiv fašizma, kao i predstavnicima domaćih i francuskih medija jer građani neće da prihvate rušenje ovog mosta.

Od same najave ideje rušenja ovog mosta (2017. godina), krenuo je snažan otpor građana kroz proteste, peticije i druge aktivnosti koje su imale za cilj da se zaustavi projekat koji je štetan kako za istorijsko nasleđe i tekovine pobede nad fašizmom, tako i zbog nestručnog pristupa problemu saobraćaja i održivosti grada, kao i ozbiljne sumnje u koruptivna dela koja vrlo izvesno izgleda stoje iza predmetnog štetnog posla. Na ovakve ideje snažno je reagovala i stručna javnost koja je upadljivo u ovom projektu isključena iz celog procesa.

Obrazloženje:

I

Opasnost od rušenja istorijski značajnog objekta – Starog savskog mosta, izgrađenog tokom 1942. godine za vreme nemačke okupacije Beograda. Most se nalazi u neposrednoj blizini Sajmišta, nekadašnjeg nacističkog koncentracionog logora i mesta Holokausta. Građani Beograda i Srbije, kao tradicionalni prijatelji Francuskog istinski slobodarskog i antifašistički orijentisanog naroda i saborci u Prvom i Drugom svetskom ratu, smatraju da jedna francuska finansijska institucija ne treba u svoj portfolio da uvrsti finansiranje uništavanja nespornog simbola antifašističke borbe. Most je spašen u oktobru 1944. godine tako što je jedan učitelj, Miladin Zarić deminirao most u toku borbe za oslobođenje Beograda i time ubrzao borbu za oslobodjenje grada.

Srpska javnost ovih dana je zasuta ciničnim objašnjenjima da je most istorijski beznačajan, da je podignut van konteksta logoraškog stradanja, a građanima se nude apsurdni i ponižavajući predlozi potpuno lišeni istorijskog konteksta i smisla.

Osim što su izgradnja, korišćenje i čuvanje Starog savskog mosta tokom Drugog svetskog rata sami po sebi istorijski značajni za Beograd i njegove građane i građanke, njegovo očuvanje u sadašnjem vremenu u potpunosti je u skladu sa odredbama Faro konvencije iz 2005. godine. Pored toga, most spaja istorijski centar grada – Savamalu i Staro sajmište – jedan od najvećih logora u Jugoistočnoj Evropi tokom Drugog svetskog rata. Stoga smatramo da se on mora posmatrati i kao deo zajedničkog, evropskog anti-fašističkog identiteta, zbog čega vam se obraćamo za podršku i pomoć.

Na gore pomenutoj javnoj raspravi je učestvovala i generalna sekretarka pan-evropske organizacije Evropa Nostra, gospođa Sneška Quaedvlieg-Mihajlović, koja je ukazala na brojne probleme koji nastaju ovakvim postupanjem vlasti, a koji su u potpunoj suprotnosti sa evropskim principima i vrednostima održivog razvoja, očuvanja kulturne i istorijske baštine, mesta sećanja, protivno Faro konvenciji, protivno principima evropskog Zelenog dogovora, te i stavovima ustanovljenim Novim Evropskim Bauhausom, nakon čega je ova organizacija izašla i sa svojim javnim saopštenjem.

II

Postupak po pitanju pripreme dokumentacije za rušenje Starog savskog mosta i izgradnju novog nije sproveden na transparentan način, po standardima medjunarodnih i evropskih institucija. Pored toga, nije usledila javna rasprava i time je grubo prekršena volja građana čime nisu ispoštovani ni osnovni postulati društava koja su zasnovana na demokratskim principima.

Zbog toga što nije bilo zakonitog i transparentnog postupka, opozicione parlamentarne stranke, stručnjaci, organizacije civilnog društva i istaknuti pojedinci su organizovali svoju javnu raspravu uz učešće brojnih stručnjaka iz oblasti saobraćaja, urbanizma, arhitekture i kulturnog nasleđa, a u potpunom odsustvu jasnoće projekta rušenja Starog savskog mosta i izgradnje novog na njegovom mestu. Nažalost, predstavnici vlasti se nisu odazvali pozivu da učestvuju na organizovanoj javnoj raspravi i konstruktivan razgovor o njihovim idejama je izostao.

Napominjemo da se vlast u Beogradu vec pet godina oglušuje o zahteve građana i stručne javnosti da se most ne ruši, jer je deo gradskog identiteta i sećanja, ali istovremeno se oglušuje i na zahtev struke i ponudjenih rešenja za odrđivost postojećeg mosta.

Ceo projekat sprovodi i radove izvodi kineska firma koja je izabrana u postupku koji nije bio javan u saradnji sa jednim od privilegovanih izvođača radova za vreme ove vlasti i koja je u javnosti percipirana kao bliska sa vladajućom strankom.

III

Beograd za ovaj projekat nema ni elementarno rešene pristupne saobraćajnic, niti rešenja za posledice obustave saobraćaja preko mosta, koji trenutno blizu 15 posto ukupnog saobraćaja između dve obale Save, za vreme radova koje stručnjaci procenjuju na najmanje pet godina. Trenutno postojeći mostovi u Beogradu neće moći da prime taj saobraćaj tako da će već postojeći saobraćajni kolapas zaustaviti funkcionisanje grada .

Imajući u vidu sve navedeno, kao i da gradske i republičke vlasti najavljuju rušenje Starog Savskog Mosta za jun ove godine, molimo Vas da kao ozbiljna institucija sa renomeom i van granica vaše zemlje, sagledate postojeće argumente i razmislite o promeni svoje odluke kako ne bi vaš ugled bio ozbiljno ugožen.

Pročitaj i ovo: