U prostorijama pokreta Ne davimo Beograd održana je konferencija za medije povodom tendera za naslednika BUSPLUS sistema naplate karata u GSP-u. Na konferenciji su govorili Natalija Stojmenović, Radomir Lazović i Zoran Bukvić, koordinator grupe za saobraćaj Ne davimo Beograd.

Isticanje desetogodišnjeg ugovora Apex Solutions bila je prilika da se ovaj štetan projekat obustavi i naplata vrati u nadležnost grada, a profit usmeri u poboljšanje javnog prevoza.

“Za nas nema nikakve sumnje da BusPlus nije ispunio svoju svrhu i to jer nije omogućio veću naplatu karata, već su čak i komunalna policija i druge gradske službe morale biti angažovane kako bi se nivo naplate održavao, što znači da je grad bio na dodatnom gubitku; nije doprineo optimizaciji gradskog prevoza, nije omogućio brojanje putnika, niti bolju naplatu karata; omogućio je ogromnu zaradu vlasniku, koja je mogla biti usmerena u unapređenje prevoza.  Prosečno 80 miliona dinara mesečno je bila zarada Apex-a u ovom poslu, dakle oko 80 miliona evra za 10 godina.” – Istakao je Radomir Lazović

“Ono što Apex jeste uspeo da uradi, to je da uvede i postavi sistem. Ali onda se postavlja pitanje zašto grad Beograd ne preuzme ovu infrastrukturu i sam organizuje naplatu i time prihod privatnog partnera usmerio ka unapređenju samog prevoza, poboljšanju autobusa, unapređenju uslova rada zaposlenih.” – pitao je Lazović.

“Osnovni problem naplate karata, pored lošeg imidža koji Bus Plus opravdano ima, jer su građani prepoznali njegovu štetnost, jeste i previsoka cena karte za siromašnije građane koji su dominantno korisnici javnog prevoza. Prema studiji iz 2015. urađene od strane UN, cena mesečne karte za prevoz u Beogradu je bila slična cenama u regionu, ali znatno skuplja u odnosu na prosečnu zaradu građana, u odnosu na većinu gradova u Evropi. Primera radi, Beč i Prag imaju istu ili čak i jeftiniju cenu mesečnih karata za javni prevoz, iako se kvalitet našeg i njihovog prevoza ne može porediti.” – objasnio je Zoran Bukvić, koordinator grupe za saobraćaj Ne davimo Beograd.

“Ključ, odnosno formalno pravni mehanizmi naplate karata su kod gradskih službi, komunalne milicije, sudova, a ne kod privatnog partnera i besmisleno je da naplata bude data privatnom partneru kad nema mogućnosti da je ostvari bez podrške grada “ – kaže Bukvić.

Inicijativa Ne davimo Beograd pripremila je publikaciju “Rizik javni, profit privatni” koja pruža pregled prakse najvećih projekata JPP-a u Srbiji, kao što su BusPlus ili deponija u Vinči, u kojima smo pokazali najčešće greške i problemi u ovom pristupu privatizaciji javnih dobara.

Ne davimo Beograd je objavio i analizu javno-privatnih partnerstava, a jedan od primera koji smo analizirali je upravo Bus Plus, pored spalionice u Vinči i JKP Vodovod i kanalizacija. Natalija Stojmenović, jedna od autora publikacije “Rizik javni, profit privatni” predstavila je ovo izdanje i tom prilikom poručila:

“Na primeru Bus Plusa vidimo kako to izgleda i u drugim javno-privatnim partnerstvima u Srbiji. Rizike poslova snose građani, a profit odnosi ulagač i zato smo i nazvali ovu publikaciju “Rizik javni, profit privatni”. Apex Solution je iz posla sa gradom izašao sa 80 miliona evra zarade, dok je naplatu u stvari garantovala komunalna policija i druge službe, pa je grad imao i dodatne troškove. Javno-privatna partnerstva su najčešći oblik kojim država pribegava kada nije u stanju da svojim građanima obezbedi kvalitetne i dostupne javne usluge. U slučaju Srbije ova oblast služi za obezbeđivanje profita određenim grupama, dok građani dobijaju skuplje, nedootupnije usluge i snose i plaćaju sav rizik ovih poslovanja. Pored Bus Plusa, izuzetno je važna i izgradnja spalionice u Vinči, projekat štetan i po finansije i po zdravlje Beograda.” – zaključila je Natalija Stojmenović predstavljajući publikaciju.

Učesnici konferencije za medije osvrnuli su se i na proceduru tendera za naslednika Bus Plusa i činjenicu da je ista firma, samo promenjenog imena jedini validni ponuđač za nastavak posla. Ovo je ocenjeno kao  namera da se izbegnu propisi i ugovor produži sa istim onim operaterom koji je i do sada vodio posao.

Ceo snimak konferencije za medije naći ćete na linku:
https://www.facebook.com/nedavimobeograd/videos/138593698142098

Pročitaj i ovo:

Protest povodom najave rušenja Hotela Jugoslavija

Povodom najave rušenja hotela Jugoslavija i izgradnje stambeno-poslovnog kompleksa, koji je u suprotnosti sa potrebama građana i očuvanjem kulturno-istorijskog nasleđa ovog dela Beograda, Zeleno-levi front organizovaće protest u subotu, 27. aprila 2024. godine, sa početkom u 12h, ispred hotela Jugoslavija.

Robert Kozma za Vreme: Biram borbu!

Kriminalni režim odavno nema legitimitet. Jasno je da u Srbiji nema demokratije. Izlaskom na izbore ne daje mu se legitimitet, kao što se ni prihvatanjem mandata u Narodnoj skupštini ne priznaje da su izborni uslovi bili pošteni ili da nije bilo krađe.