
U prostorijama pokreta Ne davimo Beograd održana je konferencija za medije povodom tendera za naslednika BUSPLUS sistema naplate karata u GSP-u. Na konferenciji su govorili Natalija Stojmenović, Radomir Lazović i Zoran Bukvić, koordinator grupe za saobraćaj Ne davimo Beograd.
Isticanje desetogodišnjeg ugovora Apex Solutions bila je prilika da se ovaj štetan projekat obustavi i naplata vrati u nadležnost grada, a profit usmeri u poboljšanje javnog prevoza.
“Za nas nema nikakve sumnje da BusPlus nije ispunio svoju svrhu i to jer nije omogućio veću naplatu karata, već su čak i komunalna policija i druge gradske službe morale biti angažovane kako bi se nivo naplate održavao, što znači da je grad bio na dodatnom gubitku; nije doprineo optimizaciji gradskog prevoza, nije omogućio brojanje putnika, niti bolju naplatu karata; omogućio je ogromnu zaradu vlasniku, koja je mogla biti usmerena u unapređenje prevoza. Prosečno 80 miliona dinara mesečno je bila zarada Apex-a u ovom poslu, dakle oko 80 miliona evra za 10 godina.” – Istakao je Radomir Lazović
“Ono što Apex jeste uspeo da uradi, to je da uvede i postavi sistem. Ali onda se postavlja pitanje zašto grad Beograd ne preuzme ovu infrastrukturu i sam organizuje naplatu i time prihod privatnog partnera usmerio ka unapređenju samog prevoza, poboljšanju autobusa, unapređenju uslova rada zaposlenih.” – pitao je Lazović.
“Osnovni problem naplate karata, pored lošeg imidža koji Bus Plus opravdano ima, jer su građani prepoznali njegovu štetnost, jeste i previsoka cena karte za siromašnije građane koji su dominantno korisnici javnog prevoza. Prema studiji iz 2015. urađene od strane UN, cena mesečne karte za prevoz u Beogradu je bila slična cenama u regionu, ali znatno skuplja u odnosu na prosečnu zaradu građana, u odnosu na većinu gradova u Evropi. Primera radi, Beč i Prag imaju istu ili čak i jeftiniju cenu mesečnih karata za javni prevoz, iako se kvalitet našeg i njihovog prevoza ne može porediti.” – objasnio je Zoran Bukvić, koordinator grupe za saobraćaj Ne davimo Beograd.
“Ključ, odnosno formalno pravni mehanizmi naplate karata su kod gradskih službi, komunalne milicije, sudova, a ne kod privatnog partnera i besmisleno je da naplata bude data privatnom partneru kad nema mogućnosti da je ostvari bez podrške grada “ – kaže Bukvić.
Inicijativa Ne davimo Beograd pripremila je publikaciju “Rizik javni, profit privatni” koja pruža pregled prakse najvećih projekata JPP-a u Srbiji, kao što su BusPlus ili deponija u Vinči, u kojima smo pokazali najčešće greške i problemi u ovom pristupu privatizaciji javnih dobara.
Ne davimo Beograd je objavio i analizu javno-privatnih partnerstava, a jedan od primera koji smo analizirali je upravo Bus Plus, pored spalionice u Vinči i JKP Vodovod i kanalizacija. Natalija Stojmenović, jedna od autora publikacije “Rizik javni, profit privatni” predstavila je ovo izdanje i tom prilikom poručila:
“Na primeru Bus Plusa vidimo kako to izgleda i u drugim javno-privatnim partnerstvima u Srbiji. Rizike poslova snose građani, a profit odnosi ulagač i zato smo i nazvali ovu publikaciju “Rizik javni, profit privatni”. Apex Solution je iz posla sa gradom izašao sa 80 miliona evra zarade, dok je naplatu u stvari garantovala komunalna policija i druge službe, pa je grad imao i dodatne troškove. Javno-privatna partnerstva su najčešći oblik kojim država pribegava kada nije u stanju da svojim građanima obezbedi kvalitetne i dostupne javne usluge. U slučaju Srbije ova oblast služi za obezbeđivanje profita određenim grupama, dok građani dobijaju skuplje, nedootupnije usluge i snose i plaćaju sav rizik ovih poslovanja. Pored Bus Plusa, izuzetno je važna i izgradnja spalionice u Vinči, projekat štetan i po finansije i po zdravlje Beograda.” – zaključila je Natalija Stojmenović predstavljajući publikaciju.
Učesnici konferencije za medije osvrnuli su se i na proceduru tendera za naslednika Bus Plusa i činjenicu da je ista firma, samo promenjenog imena jedini validni ponuđač za nastavak posla. Ovo je ocenjeno kao namera da se izbegnu propisi i ugovor produži sa istim onim operaterom koji je i do sada vodio posao.
Ceo snimak konferencije za medije naći ćete na linku:
https://www.facebook.com/
Pročitaj i ovo:
Radomir Lazović osudio kontramiting ispred mesta gde Dijana Hrka štrakuje glađu
Poslanik Zeleno-levog fronta Radomir Lazović izjavio je danas u parlamentu da osuđuje kontramiting ispred mesta gde Dijana Hrka štrakuje glađu, zahtevajući utvrđivanje odgovornosti za pogibiju sina Stefana na novosadskoj železničkoj stanici 1. novembra prošle godine.
Kozma: Zar je Srbiji kao ekonomskom tigru potreban hotel Trampovog zeta za privredni razvoj?
Poslanik Zeleno-levog fronta Robert Kozma upitao je danas u Skupštini Srbije, tokom rasprave o zakonu za rušenje zgrada Generalštaba, kako to da je vladajućoj koaliciji potreban hotel Trampovog zeta na mestu tih zgrada, koji bi uticao na privredni razvoj Srbije, kada tvrde da je država ekonomski tigar.
“Režim se takmiči u boli s majkom koja je izgubila sina, mladi porazili Vučića”: Đorđević o dešavanjima ispred i u parlamentu
"Teško je objasniti ponašanje iz 'ćacilenda' prema jednoj majci koja je izgubila sina, a jasno je da je bilo potrebno napraviti jednu buku, da se prikrije komemorativni skup 1. novembra, kao i pljačka koja se dešava u parlamentu o Generalštabu" - tako kopredsednica Zeleno-levog fronta Biljana Đorđević opisuje situaciju koja se dešava ispred i u Skupštini Srbije.







