Na 43. sednici Skupštine grada Subotice, usvojeni su programi poslovanja javnih preduzeća, među kojima se ističe plan o uspostavljanju javno-privatnog partnerstva sa JP „Subotica-trans“. Ova odluka temelji se na, kako se navodi, nepotpisanom Elaboratu o opravdanosti javno-privatnog partnerstva, izrađenom na osnovu studija Saobraćajnog fakulteta Univerziteta u Beogradu.

Prema tom predlogu narednih 15 godina JP „Subotica-trans“ dalo bi se na upravljanje koncesionaru, koji vrši ulaganje preko 1,3 milijarde dinara u obnovu vozila, remontnog centra i sanaciju autobuske stanice. Dodatno, koncesionar plaća Gradu 10 miliona dinara godišnje za korišćenje glavne autobuske stanice i remontnog centra. Subvencije Grada bi bile 200 miliona dinara godišnje (naspram dosadašnjih 500 miliona dinara), za preduzeće koje se, prema rečima direktora Dejana Ljubisavljevića, nalazi u ,,teškom stanju” i pored cene karate koja je najviša u Republici Srbiji.

Ovakva matematika izaziva sumnje u opravdanost, efikasnost i uopšte izvodljivost predloženog plana.

U 21. veku, većina evropskih gradova razvija održive i funkcionalne sisteme javnog prevoza, gde se korisnici ne posmatraju kao marginalizovani slojevi društva. Cilj javnog prevoza nije profit, već poboljšanje kvaliteta života građana, smanjenje zagađenja, promocija aktivnog života i kreiranje prostora namenjenog ljudima, a ne automobilima.

Da ih ne zanima interes sugrađanki i sugrađana, gradska uprava sa gradonačelnikom je više puta dokazala lažnim obećanjima, informacijama, izjavama, probijenim rokovima, aferom ,,Starter” i otkazima zaposlenih koji nisu poslušni. Autobuske linije se ukidaju, nabavljaju se polovni autobusi koji su izuzetno skupi za održavanje, a mladim sugrađanima će mladost proći pre uvođenja noćnih linija.

Postavlja se pitanje: da li Subotica treba da sledi put Beograda, s obzirom na loše stanje našeg javnog prevoza, gde je veliki broj autobusa van funkcije ili u lošem stanju? Da li ćemo videti prepolovljene ili zapaljene autobuse na našim ulicama kao što se to sad već redovno dešava u Beogradu? Nažalost, odgovor je da.
Od ukupno 77 autobusa JP ,,Subotica-trans”, 30 posto (više od 20 autobusa) je van upotrebe, a svaki ‘dobar’ preduzetnik će uložiti minimalne napore da ih vrati na ulicu i ostvari maksimalni profit za sebe.

Iz dosadašnjeg iskustva, trenutno najizgledniji scenario sa našim gradskim prevozom je sledeći: Predlog plana javno-privatnog partnerstva prolazi bez većih problema gde se pojavljuje jedna ponuda. Bez ikakve materijalne, krivične, političke ili moralne odgovornosti se potpisuje ugovor, u naše ime potpisuje ga poslušnik iz redova vlasti sa firmom koja će se tek osnovati mesec dana ranije ili firmom sa izuzetno problematičnom istorijom. Privatni partner neće imati nikakvu obavezu da ispuni obaveze iz plana ili neće imati nikakav vremenski rok za izvršavanje. Pošto je jedini interes koncesionara da bude profitabilan, uz pomoć prijatelja iz vlasti izvlačiće se novac iz budžeta Grada pod raznoraznim izgovorima. Uslovi rada u ,,Subotica-transu” biće nepodnošljivi, a usluga još gora nego trenutna.

Naš novac završiće na računima koji su namenjeni luksuznom životu pojedinaca i održavanju tog stanja, odnosno kupovini glasova, medija itd. Kroz medijske kampanje širiće se lažne informacije da živimo nikada bolje, da su nam budžeti puni, da je svako ko želi da spreči krađu besposleni izdajnik koji iz čiste mržnje prema predsedniku diže glas. Građani će nastaviti da žive u zabludi da, ukoliko ne koriste usluge gradskog javnog prevoza, njihov novac nije namenjen za pljačku koja se dešava, dok istovremeno dobijaju sve veće račune i dišu sve zagađeniji vazduh. Gradska vlast će nastaviti da baca naš novac u rupu bez dna, dok naš svakodnevni život ostaje nepodnošljiv.

Subotički odbori Zeleno-levog fronta (ZLF) i Srbija Centar (SRCE) apsolutno podržavaju svaki napor i akciju kolege iz opozicije da ukažu na problem, kao što je organizovanje peticije za skupljanje potpisa za smenu direktora Dejana Ljubisavljevića. Ipak, smatramo da je na ovo trebalo reagovati mnogo ranije, početkom prošle godine nakon afere ,,Starter“ i da takvim akcijama u ovom trenutku kolektivno upadamo u zamku zablude da je smenjivanje direktora rešenje teškog stanja u ovom važnom javnom preduzeću. Smatramo da je smena potrebna, i podržavamo inicijativu, ali je bitno ukazati da to nije rešenje ovog, pre svega sistemskog, problema.

Prvo, smatramo da je neophodno prikupiti sve relevantne informacije od javnog značaja koje je lokalna vlast mislila da može da sakrije. S tim u vezi, odbori SRCE i ZLF su već predali zahtev za pristup informaciji od javnog značaja kojim smo tražili uvid i kopije izrađenih studija sa Saobraćajnog fakulteta koje ćemo objaviti odmah po primanju. Dodatno, u zahtevu tražimo i završne račune preduzeća u poslednjih 5 godina. Napravili smo šablon zahteva koji smo podelili sa sugrađankama i sugrađanima koji žele da pokažu da nova pljačka neće proći. Sve informacije za one koji žele da učestvuju nalaze se na javnom viber kanalu i fejsbuk grupi ,,Aktivizam Za Suboticu”.

Drugo, neophodno je objasniti subotičkoj javnosti da se ovaj problem tiče svih nas. Svi mi smo dobili uvećane račune za sve komunalije, a jedan od glavnih razloga za to jeste neodgovorno i partijsko vođenje naših javnih preduzeća čiju cenu plaćaju građani. Izreka ,,Ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji” se odnosi na sve nas u ovom slučaju.

Treće, moramo stati na put partijskom upravljanju i pritisnuti organe lokalne uprave da počnu odgovorno da rade posao za koji ih plaćaju građani. Stoga zahtevamo da lice koje potpiše sklapanje ovog ugovora u naše ime, pored linije za potpis pročita i sledeće: ,,Pod punom krivičnom, materijalnom i moralnom odgovornošću, svestan svih zakonskih posledica potpisujem sledeći ugovor”. Smatramo da gradska uprava, koja tvrdi da ima sve činjenice, argumente i dokaze na svojoj strani, ukolliko stvarno radi u interesu građana, a ne u interesu pojedinaca, neće imati nikakav problem sa ovim predlogom, niti sa javnim objavljivanjem imena osobe koja bi ugovor sklopila u naše ime. Ukoliko ne postoji spremnost na ovaj korak, cela gradska uprava treba da razmisli gde im je savest i zašto primaju platu.

Četvrto, neophodno je da svi zajedno shvatimo da ne postoji kratkoročno rešenje. Nažalost, u Subotici nije dobro planirana izgradnja i širenje, infrastruktura je loša, a investitorski urbanizam cveta zahvaljujući korumpiranim činovnicima koji ne mare za dobrobit grada. Perfidno poturajući urbanističke planove u interesu povlašćenih investitora, a koristeći sve metode sile nad svojim stanovnicima za izvršavanje. Novi takav predlog plana biće na javnoj sednici komisije za planove, 13.2.2024. u 13 časova u Plavoj Sali u zgradi Stare gradske kuće, pa pozivamo sve sugrađane da dođu i da se sami uvere. Dobro organizovani javni prevoz ne može postojati bez dobro organizovanog grada.

Peto i poslednje, pravo svakog od nas jeste da budemo uključeni u procese donošenja odluka koje utiču na naš život, posebno kada su u pitanju ključne komunalne usluge. Pozivamo sve savesne sugrađanke i sugrađane koji vole ovaj grad da nam pomognu da vratimo dobre i poštene ljude u politiku i važne odluke prepustimo onima koji će raditi u interesu ovog grada i građana, a ne povlašćenih pojedinaca. Priključite se u borbi za naš grad, posetite nas četvrtkom, od 11 do 13č, u ulici Žarka Zrenjanina 2 (kancelarija SRCE) ili petkom od 17 do 19č, u ulici Branislava Nušića 2a (kancelarija ZLF).

Luka Vučinac, kopredsednik odbora ZLF, u ime odbora Srbija Centar (SRCE) i Zeleno-levog fronta (ZLF) u Subotici.

Pročitaj i ovo:

Poslednja zelena oaza Beograda

Na opštini Palilula nalazi se Milićevo brdo na kome je poslednjih godina u toku rapidna divlja gradnja privatnih vila, neosnovana konverzija zemljišta i prodaja poljoprivrednog zemljišta po ceni gradsko građevinskog.

Biljana Đorđević: Nije bilo greške na listama, postupili smo po zakonu

Biljana Đorđević, povodom odbijanja lista, kaže da nije jasno kako su neki "obični građani" imali uvid u zaštićene lične podatke, a navodi da su svi kandidati na listama (koji su uslovno rečeni sporni u prigovoru) bili u biračkom spisku u trenutku kad su liste podnete, što je uslov da se kandiduju na izborima po Zakonu o lokalnim izborima.