Usled duboke društvene i političke krize koja postoji u Srbiji nakon krađe izbora u nekoliko izbornih ciklusa, serije tragedija, protesta i društvene nestabilnosti, a
posebno izraženo nakon tragičnog pada nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu 1. novembra 2024. godine kada je 15 ljudi izgubilo živote, a dvoje zadobilo trajne teške povrede, kao posledice korupcije, nestručnosti i nemara, i nakon najvećeg protesta u istoriji Srbije održanog 15. marta 2025. godine kada su mirni okupljeni građani tokom komemorativnog petnaestominutnog pomena napadnuti zvučnim oružjem, parlamentarne stranke opozicije predlažu formiranje VLADE NARODNOG POVERENjA kao jedinog efikasnog načina da se ispune svi zahtevi studenata, omoguće slobodni i pošteni izbori i posledično omogući društvu da izađe iz krize i vrati poverenje u institucije.
Nedavnim padom Vlade Miloša Vučevića, vladajući režim je priznao ono što je postalo jasno većini građana Srbije: da je taj režim izgubio legitimitet da samostalno upravlja državom. Svaka nova vlast svoj legitimitet mora zasnivati na neupitnoj, slobodno izraženoj podršci građana. Zbog toga predlažemo obrazovanje privremene Vlade narodnog poverenja, oročene na do 9 meseci, odnosno vreme potrebno da budu stvoreni preduslovi za ispunjavanje studentskih zahteva i održavanje slobodnih i poštenih izbora.
Predlog Vlade narodnog poverenja zasnovan je na pretpostavci da se ne menja sadašnja struktura Vlade, odnosno delokrug pojedinih ministarstava, prema važećem Zakonu o ministarstvima.
Za ispunjavanje studentskih zahteva potrebno je:
– hitno postupanje svih organa izvršne grane vlasti po zahtevima studenata u blokadi, u skladu sa nadležnostima, posebno objavljivanje celokupne dokumentacije u vezi sa slučajem pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom
Sadu,
– sprečavanje pritiska izvršne vlasti na sudsku u postupku utvrđivanja krivične
odgovornosti zbog pada nadstrešnice u Novom Sadu i pogibije 15 ljudi.
Za slobodno izražavanje volje građana Srbije, za postizanje stanja u kom građani i građanke Srbije sami određuju ko će preuzeti odgovornost za vođenje države neophodno je da se prethodno ispune sledeći minimalni uslovi:
– da se obezbedi organizacija slobodnih i poštenih izbora, prvenstveno putem potpune revizije biračkog spiska i pripreme izbornih zakona kojim bi se sprečile
zloupotrebe koje su do sada bile moguće;
– da se obezbede uslovi za slobodno izveštavanje građana, posebno kada je u pitanju
javni servis, kao i sankcionisanje onih koji krše elementarna pravila novinarske
profesije u skladu sa postojećim zakonima ove zemlje;
– da se stane na put širokim zloupotrebama javnih resursa u svrhu kampanje vladajuće koalicije okupljene oko SNS, prikupe dokazi i iniciraju procesi utvrđivanja odgovornosti za pljačku javnih resursa, posebno u oblasti građevinarstva i infrastrukture.
Sastav Vlade:
Parlamentarne opozicione političke stranke Republike Srbije u saradnji sa ostalim društveno-političkim pokretima, a pre svega univerzitetima u blokadi, kao predlagači u ime slobodnih građana zajednički predlažu kandidate/kinje za:
● Mandatara/ku Vlade, nestranački kandidat/kinja o kom će saglasnost postići svi politički akteri u Narodnoj skupštini,
● Barem jedan potpredsednik/ca Vlade,
● Ministre/arke u oblastima:
1) državne uprave i lokalne samouprave
2) unutrašnjih poslova
3) informisanja i telekomunikacija
4) prosvete
5) građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture
6) pravde
7) rada, zapošljavanja, boračkih i socijalnih pitanja
8) finansija.
Postojeća vlast ne sme da u Vladi narodnog poverenja ima bilo kakvu kontrolu nad navedenim resorima.
U preostalim ministarskim resorima može se predvideti upravljanje uzimajući u obzir iskustva prethodnih prelaznih vlada u Srbiji.
Način predlaganja kandidata za ministare/ministarke:
Predlagači predstavnika slobodnih građana u Vladi narodnog poverenja bi morali da za buduće ministre/ministarke pripreme detaljna uputstva u pogledu mera koje bi oni trebalo da preduzmu tokom svog mandata, dok bi budući ministri/ministarke trebalo javno da se obavežu da će učiniti sve da ta uputstva i sprovedu.
Kandidati/kinje za ministre/ke koji bi u Vladi narodnog poverenja predstavljali slobodne građane/ke treba da imaju odgovarajuća ekspertska znanja i iskustvo. Potrebni su eksperti koji razumeju kako funkcioniše državna uprava, lokalna samouprava, kako se vodi birački spisak i primenjuju izborni zakoni itd. Takođe, ministar/ka će imenovati svoj najuži tim saradnika/ca (odgovarajućeg broja državnih sekretara i posebnih savetnika uz kabinet), kao i pozivati eksterne stručnjake u posebna radna tela.
Ključno je da celokupna opoziciona javnost, društveno-politički akteri, akademska zajednica čvrsto stanu iza kandidata za ministre/ke, a da ako se ovakva podrška obezbedi potpuno irelevantno ko ih je inicijalno predložio, odnosno da li jesu ili nisu članovi neke političke partije ili pokreta. Obavezivanje i pružanje takve podrške od strane svih učesnika u procesu izbora kandidata omogućilo bi da oni budu izabrani iz redova najboljih stručnjaka koje ova zemlja ima na raspolaganju, nezavisno od njihove političke opredeljenosti.
Kandidati/kinje za ove pozicije i vlasti i opozicije bi trebalo da prođu određeni proces provere koji uključuje i umešanost u korupcionaške afere, da protiv njih nisu podnošene krivične prijave za krivična dela sa elementima korupcije, niti vođeni postupci, odnosno da nisu na drugi način dovođeni u vezi sa kriminalnim
organizacijama.
Izabrani ministri i ministarke bi se izjavom obavezali na to da neće biti kandidati i kandidatkinje na prvim narednim izborima.
Verifikacija rada Vlade narodnog poverenja
Sastavni deo mehanizma za sprovođenje gorenavedenih ciljeva vlade javnog poverenja je precizno definisan okvir za merenje ispunjenosti ciljeva i redovno izveštavanje o ispunjenosti ciljeva.
Mandat vlade ograničen je na devet meseci nakon čega će se sazvati sednica Narodne skupštine na kojoj će se podneti izveštaj o postignutom napretku.
Raspisivanje izbora
Nakon verifikacije ispunjenja svih definisanih rezultata Vlade narodnog poverenja usledilo bi raspisivanje parlamentarnih izbora.
Sporazum o obrazovanju Vlade narodnog poverenja
Sporazum o obrazovanju prelazne Vlade trebalo bi da uključuje i:
– Ovlašćenje opozicionih aktera da daju kandidata/kinju za generalnog sekretara Vlade i direktora/ku Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo;
– Smenu kompletnog i izbor novog rukovodstva RTS, obezbeđivanje programske neutralnosti i jednake zastupljenosti političkih i društvenih aktera;
– Do izbora novog saziva članova Saveta REM-a, u cilju sprečavanja zloupotreba od strane vladajuće koalicije okupljene oko SNS, poslove iz njegove nadležnosti
preuzima Ministarstvo informisanja i telekomunikacija;
– Obezbeđivanje političkog pluralizma na televizijama koje imaju nacionalnu frekvenciju;
– Ustanovljavanje specijalnog tužioca sa tužilačkom policijom za borbu protiv korupcije javnih funkcionera.
Sporazum o Vladi narodnog poverenja treba da sadrži i popis zakona koje je potrebno izmeniti (i konkretnih izmena), neposredno pre izbora Vlade:
– Zakon o izmenama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, u skladu sa nacrtom koji je predložila CRTA, kako bi se omogućila potpuna revizija biračkog spiska;
– Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, kako bi se omogućio izbor
direktora od strane školskih odbora.
Imajući u vidu da su studenti i studentkinje odnosno prosvetni radnici i radnice oni koji su na svojim plećima izneli ogroman teret borbe za prava i slobodu svih građana i građanki Srbije, i da je neprihvatljivo da zbog svoje hrabrosti i požrtvovanosti strahuju za svoju budućnost, da se obezbede rešenja u vezi sa položajem studenata (studentski krediti, školarine, stipendije, studentski domovi) tako da oni ne snose bilo kakvu štetu zbog blokada koje su organizovali; ali i da se iniciraju izbori za direktore svih osnovnih i srednjih škola, na osnovu prethodno izglasanih zakonskih izmena kojima bi se ukinulo pravo ministra prosvete da imenuje direktore, uz istovremeno smanjenje uticaja predstavnika jedinica lokalne samouprave na ovaj postupak. Pored navedenog, moraju se pod hitno obustaviti svi postupci protiv nastavnika zbog učešća u obustavama nastave i osigurati da im se zarade za period trajanja obustave isplate bez ikakvih umanjenja.
Pročitaj i ovo:
Vlada narodnog poverenja – ceo tekst predloga
Usled duboke društvene i političke krize koja postoji u Srbiji nakon krađe izbora u nekoliko izbornih ciklusa, serije tragedija, protesta i društvene nestabilnosti, a posebno izraženo nakon tragičnog pada nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu 1. novembra 2024. godine kada je 15 ljudi izgubilo živote, a dvoje zadobilo trajne teške povrede, kao posledice korupcije, nestručnosti i nemara, i nakon najvećeg protesta u istoriji Srbije održanog 15. marta 2025. godine kada su mirni okupljeni građani tokom komemorativnog petnaestominutnog pomena napadnuti zvučnim oružjem, parlamentarne stranke opozicije predlažu formiranje VLADE NARODNOG POVERENjA.
Đorđević: Jasno je da su nas lagali o zvučnom topu, sistem se raspada
Posle dva meseca konstatovana ostavka nije vest koliko saznanje da je, dok nije radila, ispred skupštine bio postavljan top. O topu i gluvima naša Biljana Đorđević je govorila za dnevnik Nova S.
ZLF Užice: SNS i saučesnici dokazali da nisu dostojni da vode grad
Gradski odbor Zeleno levog fronta Užice, povodom jučerašnje sednice Skupštine grada i nedolaska vladajuće većine na tu sednicu, saopštio je da su se “Srpska napredna stranka i njihovi saučesnici još jednom poslužili kukavičkim metodama kako bi opstruisali rad Skupštine grada Užica”.