Statistika poginulih i povređenih osoba u saobraćajnim nezgodama u Srbiji predstavlja nacionalnu sramotu i prioritetan nacionalni problem u oblastima javnog zdravlja i bezbednosti.
Sedmicama unazad svedoci smo užasavajućih izveštaja sa ulica i puteva naše zemlje. Crna hronika postaje jedna od svakodnevnih tema za građane, jer se čini da su saobraćajnice sve nebezbednije, a ljudski život sve manje vredi.
Sa preko 500 žrtava godišnje, od kojih su deca i mladi najranjiviji, Srbija je daleko od EU standarda i cilja tzv. “Vizije Nula” koja je osnova saobraćajne politike u brojnim najrazvijenijim zemljama sveta. Naime, u okviru te strategije međunarodnog projekta bezbednosti u saobraćaju, projektovanje saobraćajnica se radi tako da one nose najmanji mogući rizik za učesnike u saobraćaju, donoseći inovativna rešenja koja značajno smanjuju broj fatalnih ishoda na putevima. Za to vreme, u Srbiji se prečesto tragične brojke spominju kao neizbežna posledica ekonomskog “progresa”, što je nedopustivo.
Sadašnju saobraćajnu politiku, prvenstveno u prestonici, ali i širom Srbije, karakteriše favorizovanje protočnosti saobraćaja za privatne automobile, što sa sobom nosi brojne opasnosti i prakse kakve su prevaziđene u razvijenim društvima, upozoravaju stručnjaci. Umesto toga, neophodan je hitan zaokret ka sistemu bezbednosti koji štiti najranjivije. Naš pristup se temelji na Viziji Nula i podrazumeva da saobraćajni sistem mora biti projektovan tako da ispravi ljudsku grešku ili nemar.
Naša rešenja za bezbedne puteve i ulice fokusiraju se na sistemska rešenja, a ne samo na kažnjavanje. Zeleno-levi front predlaže:
1. Prioritet pešacima i javnom prevozu i preusmeravanje resursa
-
Zone 30: Uvođenje striktnih zona sa ograničenjem brzine od 30 km/h u svim urbanim sredinama, posebno u blizini škola, vrtića i parkova, što drastično smanjuje rizik od smrtnog ishoda pešaka pri sudaru.
-
Širenje mreže žutih traka i BG voza: Naš plan “30 minuta od kuće do posla” podrazumeva prioritet javnom prevozu (autobusi, tramvaji i BG voz) kroz proširenje mreže žutih traka i uvođenje brzih linija. Efikasan i povoljan javni prevoz je jedini način da se smanji broj automobila na ulicama, a time i gužve, zagađenje i broj nezgoda. Ovakve mere donele su odlične rezultate u mnogim gradovima Evrope.
-
Investicije u GSP: Umesto koruptivnih privatizacija javnog prevoza, zahtevamo sistemsko ulaganje u Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) i obezbeđivanje ispravnih i bezbednih vozila.
2. Povratak naplaćenih sredstava lokalnim samoupravama i decentralizacija finansija
-
Decentralizacija sredstava – sadašnja praksa je takva da se pod izgovorom bezbednosti saobraćaja gradovima i opštinama oduzimaju sredstva od naplate saobraćajnih kazni koja se preusmeravaju na republički budžet. Planiramo da se 30% naplaćenih kazni vrati u lokalne budžete, a da se potom taj novac isključivo koristi za: izgradnju i popravku lokalne saobraćajne infrastrukture, postavljanje adekvatne saobraćajne signalizacije i osvetljenja, kao i lokalne preventivne i edukativne kampanje.
3. Promena prioriteta: umesto puta za velike brzine – bezbednost putne infrastrukture
-
“Bezbedne ulice”: Projektovanje i izgradnja putne infrastrukture tako da smanji uticaj ljudske greške ili nemara. To uključuje usporavanje saobraćaja, uklanjanje opasnih tačaka, postavljanje zaštitnih ograda i saobraćajne signalizacije koja jasno navodi na bezbedno ponašanje.
-
Separacija kategorija saobraćaja: Fizičko razdvajanje pešaka, biciklista i motornih vozila. Nedopustivo je da motorna vozila, u susretu sa ranjivim kategorijama, odnesu živote zbog lošeg projektovanja puta.
4. Stroža kontrola i nulta tolerancija
-
Opijati i brzina: Zahtevamo nultu toleranciju i drastično oštrije kazne za četiri glavna faktora rizika po život na putu: vožnju pod uticajem alkohola i/ili droge, prekoračenje brzine, korišćenje telefona u vožnji i nekorišćenje pojasa/kacige.
-
Sistem bodova, kojim bi se rigorozno i dosledno oduzimale dozvole za višestruke prekršioce, a posebno mlade vozače.
5. Policijski i pravosudni sistem bez korupcije!
-
Niko se ne sme izvući ili dobiti manju kaznu zato što je poznata ličnost ili potkupljuje korumpirane policajce ili tužioce
Naš cilj je jasan: Ne samo da prepolovimo broj žrtava do 2030. godine, već da stvorimo nultu toleranciju na smrtne slučajeve u saobraćaju. To je moguće samo ako se odmaknemo od pogubne politike koja je gradove i ulice podredila privatnim automobilima i ako u fokus stavimo čoveka i kvalitet života.
Pročitaj i ovo:
INTERVJU Radomir Lazović: Odgovornost za nasilje snosi SNS, ali i Ivica Dačić koji se sakrio kao mali miš
Pročitajte ceo intervju kopredsednika Zeleno-levog fronta za portal Nova S.
Lazović: Građani neće biti nasilni na skupu 1. novembra, vlast spremna na sve
Kopredsednik Zeleno-levog fronta (ZLF) Radomir Lazović ocenio je danas da ne očekuje da će građani izazvati incidente na komemorativnom skupu u Novom Sadu, ali da nije siguran šta vlast planira da učini tog dana.
Jelena Jerinić pita direktora policije: Kada će MUP prekinuti javni skup u Ćacilendu i očistiti prostor?
Poslanica Zeleno-levog fronta Jelena Jerinić upitala je direktora policije Dragana Vasiljevića kada će pripadnici MUP-a prekinuti javni skup u Ćacilendu i očistiti taj prostor. Ona je istakla da je policija, u skladu sa zakonom, morala da prekine taj skup čim dođe do ugrožavanja života ljudi ili imovine.







