Dugo očekivana i neophodna rekonstrukcija četiri velike gradske ulice (Ulica 27. marta, Kraljice Marije, Džordža Vašingtona i CaraDušana) sem kozmetičkog ulepšavanja, neće doneti poboljšanje saobraćaja, neće biti unapređen profil saobraćajnice, nakon rekonstrukcije parkinzi će se i dalje ukrštati sa tramvajskim koridorom, trotoari neće biti prošireni, a nisu planirane ni biciklističke staze. Stvoriće se nove gužve, usporiće se tramvaji i javni prevoz. Za stanare ovo znači i više buke i zagađenja od izduvnih gasova.
U ovaj projekat uloženo je preko 20 miliona evra kredita dobijenog od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), a umesto da ovaj novac i otpočetu rekonstrukciju ulože u stvaranje bulevara koji bi zaista bio bolji za život građana, gradske vlasti su, nažalost, odabrale suprotno, da kroz ove ulice propuste više automobila, a da se tramvajima ukinu nezavisne “baštice” kroz koje bi se kretali i automobili. Ideja da šine budu na sredini kao kod ostalih rekonstrukcija je odbačena, upravo iz razloga “protočnosti” motornog saobraćaja.
Ovo će stanarima doneti buku, zagađenje i gužve, uticaće na cenu nekretnina kao i na zdravlje stanovnika ovih ulica. Podsećamo da u Srbiji godišnje imamo 6000 prevremenih smrti upravo zbog posledica zagađenja!
Povrh svega, zbog neusklađenosti sa drugim radovima u gradu, ova rekonstrukcija dovela je Beograd do ivice kolapsa saobraćaja, a stanarima ovih ulica ozbiljne probleme u svakodnevnom životu. Muke sa ponižavajućim zatvaranjem ulica za prolaz pešaka, nebezbednim gradilištem, isključenjima struje i vode, interneta i potpunim odsustvom brige.
Ne davimo Beograd predlaže:
Umesto preskupe kozmetičke rekonstrukcije inicijativa Ne davimo Beograd predlaže proširenje trotoara, prednost za tramvajski saobraćaj i izgradnju biciklističkih staza, što bi smanjilo emisiju štetnih gasova i broj automobila koji prolazi ulicom, a u korist stvarno zelenih vidova saobraćaja. Tražimo održivo, zeleno i smisleno rešenje koje će u fokus staviti potrebe stanara ovih ulica, potrebe velike većine građana koji koriste javni prevoz i stvarno ulaganje u biciklističku infrastrukturu kako bi zaista smanjili broj automobila na ulicama.
Arhitekta Tihomir Dičić izradio je dva moguća predloga koji bi se vodili principima koje smo napomenuli i koji bi doneli mnogo više koristi i za neposredne stanare ovih ulica i za ceo grad i saobraćaj u njemu.
Predlog 1:
Široke pešačke staze sa drvoredima, jednosmerne biciklističke staze sa obe strane ulice, tramvajske baštice na sredini ulice, povećanje zelenila, smanjenje buke, temperature i izduvnih gasova.
Predlog 2:
Široka pešačka staza sa drvoredom i javni prevoz dvosmerno sa jedne strane ulice, proširenja četiri javna prostora (trga) na celom potezu sa kaldrmisanom podlogom, dvosmerna biciklistička staza sa jedne strane ulice.