Nedavno pristigli rezultati probnog održavanja, pilotiranja, državne mature pokazali su poražavajuće rezultate. Znanje gradiva učenika trećeg razreda gimnazija i srednjih stručnih škola meri se tek jednocifrenim postotkom tačno rešenih zadataka u nekim slučajevima, a svakako je ukupno ispod očekivanog nivoa. Smatramo da rezultati probne državne mature sekundarno govore o učeničkom znanju, a primarno o opštem lošem stanju našeg obrazovanja, koje nadležni kroz proteklu deceniju poboljšavaju samo deklarativno.
Testovi državne mature prate formu međunarodnih PISA testova. Odnosno, kako navodi Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u uvodnom materijalu o projektu državne mature, zadaci su definisani prema Revidiranoj Blumovoj taksonomiji, što znači da za potrebe državne mature učenici treba da poseduju suštinsko, funkcionalno znanje i kritičko mišljenje. Na PISA testovima naši učenici sada već tradicionalno ostvaruju loš skor, te ne čude ni ovi noviji rezultati s pilotiranja državne mature. Oni su pokazatelj sveopšteg ignorantskog pristupa obrazovanju od strane nadležnih i činjenice da se na modernizaciji školstva ne radi adekvatno.
Krajnje je vreme da se poboljša odnos prema školstvu. Samim tim će se poboljšavati i pokazatelji znanja naših srednjoškolaca, a projekat državne mature mogao bi da se uspešno realizuje u narednim godinama. Predlažemo:
1. prestanak stranačkog i netransparentnog zapošljavanja i jasno uspostavljanje kriterijuma po kojima se nastavnici i vaspitači zapošljavaju na konkursima ‒ što bi vodilo ka stručnom, podmlađenom kadru koji bi implementirao modernije i inovativnije nastavne metode,
2. brže i efektivnije prilagođavanje programa inicijalnog obrazovanja potrebama savremenog obrazovanja ‒ kako bi sa fakulteta izlazili novi kadrovi opremljeni neophodnim znanjima i veštinama,
3. kvalitetnije i dostupnije obuke nastavnika u okviru programa stručnog usavršavanja ‒ kako bi nastavnici istinski razumeli, a onda počeli da primenjuju projektnu nastavu i nastavu orijentisanu ka ishodima i kako bi stekli i unapredili svoje digitalne kompetencije.
Srpskoj prosveti su potrebni kvalitetni nastavnici koji nose novu energiju, a onima koji su već tu, potrebno je istinski posvetiti pažnju i pružiti im svrsishodno usavršavanje. Neophodno je promeniti pristup učenju i nastavni model i izbeći fokus na reprodukciju znanja. Samo tako ćemo osposobiti učenike da u budućnosti budu stručni, profesionalni i da nadograđuju i primenjuju stečena znanja i veštine
Pročitaj i ovo:
Stavljanje Rusije na Vučićevu stranu pokazuje da je EU jedini spoljni saveznik pobunjenih građana
Nakon što se ruska bezbednosna služba ponovo otvoreno stavila na stranu Aleksandra Vučića u velikoj društveno političkoj krizi u Srbiji, čak je i najokorelijim evroskepticima jasno da jedina podrška pobunjenim građanima može doći od Evropske unije. Budućnost Srbije je u Evropskoj uniji, a ne sa Vučićem.
Kozma: Potrebna reforma cele železničke strukture, a ne izmene koje se prave samo da bi prikazale normativni napredak ka evrointegracijama
Odbor Skupštine Srbije za evropske integracije danas je prihvatio Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o istraživanju nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju, a poslanik Zeleno-levog fronta Robert Kozma istakao je da taj predlog zakona ne polazi od pravog konteksta i realne situacije na terenu, već su izmene napravljne samo kako bi bile „štiklirane“ i kako bi prikazale normativni napredak ka evrointegracijama.
O čijem trošku Pašalić i njegova svita putuju po svetu?
Zoran Pašalić, trenutni Zaštitnik građana Republike Srbije, sa svojim saradnicima ovih dana boravi u Kini, na sastanku Generalne skupštine Azijske asocijacije ombudsmana. Pitanje je šta će Pašalić na sastanku mreže ombudsmana Azije? Osim njega i kolega iz Turske, na ovom događaju nema nijednog ombudsmana iz Evrope.