Na diskusiji Budućnost obrazovnog sistema u Srbiji: Ko se pita? razgovarali smo sa predstavnicima prosvetnih radnika i stručnjacima iz oblasti obrazovanja o tome kako pristupiti rešavanju nagomilanih problema koji opterećuju obrazovni sistem u Srbiji. Dodatkli smo se pitanja nedovoljnih budžetskih izdvajanja, visoke centralizacije, hijerarhizacije i netransparentnosti u procesima donošenja odluka, usredsređenosti na ispunjavanje formalnih zahteva, uz potpuno negiranje suštine reformskih procesa i realne svakodnevice i konteksta u kojem bi oni trebalo da se realizuju.
U razgovoru su učestvovali: Ana Dimitrijević (Forum beogradskih gimnazija), Jasna Janković (Unija sindikata prosvetnih radnika Srbije), Vesna Vojvodić Mitrović (granski sindikat prosvetnih radnika Srbije “Nezavisnost”), Aleksandar Markov (Forum beogradskih gimnazija), Jelena Jevrić (OŠ Jevrem Obrenović, Šabac), prof. Aleksandar Baucal (Filozofski fakultet), Dejan Ilić (urednik izdavačke kuće “Fabrika knjiga”), kao i predstavnici Ne davimo Beograd Jelena Vasiljević (koordinatorka Grupe za obrazovanje Ne davimo Beograd) i Robert Kozma (član Malog veća Ne davimo Beograd).
Imali smo priliku da čujemo da je 86% naših učenika koji su u programu dualnog srednjoškolskog obrazovanja funkcionalno nepismeno. Zatim, pandemija je samo dodatno ogolila brojne ranjivosti našeg školskog sistema, dok se Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja nije pokazalo dovoljno spremnim i sposobnim da pruži školama svu potrebnu podršku i resurse, kao i da omogući svim đacima jednak pristup obrazovanju u vanrednim okolnostima. U ovoj godini predstavljena je i nova Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja do 2030. godine, na visoko centralizovan i potpuno netransparentan način, bez uključivanja u proces njene izrade šire zajednice zainteresovanih i stručnih aktera: nastavnika, pedagoških radnika i stručnjaka za obrazovanje dece i mladih. Ovom strategijom se ne predviđa rešavanje nagomilanih problema u školstvu, odustaje se od ideje stvaranja društva znanja, ne podstiče se preko potrebna decentralizacija obrazovnog sistema, kao i neophodno smanjivanje broja dece u odeljenju radi izvođenja kvalitetnije nastave, ne podstiče se neophodna reforma školstva izvan nametnute prioritizacije dualnog obrazovanja.
Pokret Ne davimo Beograd se zalaže:
– Za! Viziju škole kao zajednice svih građanki i građana koji su na nju upućeni: nastavnog osoblja, roditelja i dece
– Za! autonomiju i decentralizaciju školskog sistema
– Za! smanjenje broja učenika u odeljenjima radi poboljšanja kvaliteta nastave
– Za! uključivanje nastavnika i šire zajednice prosvetnih radnika u sve razgovore o reformi obrazovnog sistema
– Za! reviziju prenatrpanih nastavnih programa
– Za! realno povećanje plata nastavnika i nastavnica koje se danas nalaze, kada se odbiju dodaci kao što su regres, prevoz i topli obrok, ispod vrednosti prosečne zarade
– Za! promenu Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju kojim se diskreciono pravo ministra da bira direktore škola koristi za politizaciju tog položaja i unižavanje odluka nastavničkog kolektiva
– Za! zapošljavanje novih mladih nastavnica i nastavnika za stalno u obrazovnom sistemu
Pročitaj i ovo:
Lazović: Vučićeve najave o izborima pokušaj da se pritisak razvodni
Kopredsednik Zeleno-levog fronta (ZLF) Radomir Lazović ocenio je danas da je najava predsednika Srbije Aleksandra Vučića da će vanredni parlamentarni izbori biti održani na proleće ili na jesen sledeće godine, "pokušaj da se pritisak razvodni", i dodao da će ih Vučić odložiti za 2027. godinu.
Košutnjaku ponovo prete sečom
Naprednjački režim ponovo pokušava da na području Košutnjaka poseče ogroman deo šume i investitoru dopusti izgradnju stambeno-poslovnog kompleksa. Nešto slično već je pokušano 2020. godine, kada je Zeleno-levi front (tada Ne davimo Beograd) uspeo da okupi preko 80 hiljada građana i da zaustavi gradsku vlast u nameri da betoniraju pluća Beograda. Ovaj put, nadležnost se prebacuje na republički nivo tako što se seča Košutnjaka proglašava projektom od značaja za Republiku Srbiju.
Lični stav – Miloš Janković za Peščanik: Kako sistematski uništiti škole
Jednostavno: tako što im se ukinu finansije. Upravo to, korak po korak, čini trenutni režim, od republičkog do opštinskog nivoa. U nastavku ću pokazati kako taj proces izgleda na konkretnom primeru Gradske opštine Zemun, u kojoj sam odbornik Zeleno-levog fronta nešto više od godinu dana.







