Jednostavno: tako što im se ukinu finansije. Upravo to, korak po korak, čini trenutni režim, od republičkog do opštinskog nivoa. U nastavku ću pokazati kako taj proces izgleda na konkretnom primeru Gradske opštine Zemun, u kojoj sam odbornik Zeleno-levog fronta nešto više od godinu dana.
Gradske opštine nisu jedinice lokalne samouprave, a njihovi budžeti su znatno manji u poređenju sa „pravim“ opštinama. Budžet GO Zemun za 2025. godinu iznosi nešto više od milijardu dinara, od čega je svega 21 milion početno opredeljen za održavanje osnovnih škola.
Skupština GO je u julu usvojila prvi rebalans budžeta, kojim je početni iznos prepolovljen na 11 miliona dinara.
Na drugom jesenjem zasedanju, predstavljen je izveštaj o izvršenju budžeta za period od 1. januara do 30. septembra, prema kojem za održavanje škola nije potrošen nijedan dinar.
U petak, 5. decembra, usvojen je drugi rebalans budžeta, i novac namenjen školama sveden je na manje od 6 miliona dinara. Imajući u vidu da je do kraja godine ostalo manje od mesec dana, izvesno je da ni ovaj novac neće biti utrošen.
A problema u zemunskim školama ima napretek. U dvorištu Osnovne škole „Svetozar Miletić“ pojavile su se pukotine u asfaltu širine od 2 do 5 centimetara opasne po bezbednost dece.
Osnovna škola „Sava Jovanović Sirogojno“ suočava se dotrajalim i oštećenim olucima, dok na crepovima nema snegobrana. Procena škole je da je za rešavanje ovih problema neophodno oko milion dinara.
U Osnovnoj školi „Gornja Varoš“ električne instalacije su nebezbedne, a postoji realna opasnost da se drveni ormari sa topljivim osiguračima zapale. Pored toga, toaleti su bez toalet-papira, vrata su popucala, daske na WC šoljama potpuno dotrajale, a voda otežano otiče. Dodatno, oluci i podovi su prilično stari. Za sanaciju svih ovih nedostataka procenjena su sredstva od oko 23 miliona dinara.
I Osnovna škola „Stanko Marić“ suočava se sa ozbiljnim problemima: krovni prozori su propali i prokišnjavaju, drvena vrata u učionicama su oronula, a šarke i šrafovi istruleli, što otežava zvučnu i toplotnu izolaciju. Za neophodne popravke škola je od opštine tražila oko 2 miliona dinara.
U Školi za učenike oštećenog vida „Veljko Ramadanović“, prema izveštaju same škole, kanalizacione cevi i oluci su prilično stari, a zidovi u mokrim čvorovima popucali. Da bi se postigla energetska efikasnost, neophodno je zameniti staru elektro-galanteriju novom LED rasvetom. Procena vrednosti potrebnih radova iznosi oko 20 miliona dinara.
Za ovih pet škola GO Zemun u protekle dve godine izdvojila je svega 11.805,98 dinara. Tačno 100 evra!
Kada sam već pri prvom rebalansu budžeta upozorio da su sredstva opredeljena za održavanje škola nedovoljna, načelnica Odeljenja za finansije odgovorila mi je da su nadležnosti gradskih opština izuzetno ograničene i da je na opštini samo tekuće održavanje, te da je za to opredeljeno sasvim dovoljno novca.
Ukazao sam da Statut grada Beograda prepoznaje tri oblika održavanja: tekuće, investiciono i kapitalno, i da isti Statut, kao i Statut GO Zemun, propisuju da je GO Zemun zadužena za održavanje osnovnih škola, osim za kapitalno. Logično, to znači da je GO Zemun odgovorna za tekuće i investiciono održavanje. Odgovor načelnice bio je da su investiciono i kapitalno zapravo sinonimi, te da je pisac Statuta grada Beograda napravio grešku.
Na narednoj sednici taksativno sam predstavio probleme zemunskih osnovnih škola, a predstavnici režima ponovo su tvrdili da za većinu tih problema opština nije nadležna. Još jednom sam naglasio da opština jeste nadležna za investiciono održavanje. Iako ne postoji dokument kojim se precizno definiše šta potpada pod tekuće, šta pod investiciono, a šta pod kapitalno održavanje školskih objekata, postoji Uredba o održavanju stambenih zgrada i stanova. Prema toj uredbi, u investiciono održavanje, između ostalog, spadaju popravke ili zamene krovnih konstrukcija, oluka i olučnih cevi, kao i drugih elemenata za odvod vode i zaštitu zgrade od prodora vlage, vodovodne i kanalizacione mreže, elektroinstalacije, dotrajalih podova, plafona i zidova.
Očigledno je da GO Zemun jeste nadležna za većinu problema koje same škole prepoznaju kao hitne i urgentne.
Na poslednjem zasedanju, 5. decembra, istakao sam da je GO Zvezdara, sa istim nadležnostima kao GO Zemun, izdvojila sredstva za sanaciju i popravku vodovodno-kanalizacione mreže u Osnovnoj školi „Ćirilo i Metodije“, klasifikujući te radove kao tekuće investiciono održavanje. Slični problemi postoje i u Školi za učenike oštećenog vida „Veljko Ramadanović“ u Zemunu. Da su barem početno opredeljena sredstva za održavanje zemunskih škola dodeljena ovoj ustanovi, situacija bi bila znatno bolja, a jedna bi škola ostala sačuvana. Međutim, to od ovog režima nije ni realno očekivati,. Njihovi su ciljevi sasvim drugačiji.
Autor je istraživač na Institutu za filozofiju i društvenu teoriju i student doktorskih studija na Fakultetu političkih nauka u Beogradu.
Pročitaj i ovo:
Lični stav – Miloš Janković za Peščanik: Kako sistematski uništiti škole
Jednostavno: tako što im se ukinu finansije. Upravo to, korak po korak, čini trenutni režim, od republičkog do opštinskog nivoa. U nastavku ću pokazati kako taj proces izgleda na konkretnom primeru Gradske opštine Zemun, u kojoj sam odbornik Zeleno-levog fronta nešto više od godinu dana.
Stojmenović: Oni koji donose zakon i sami vrše rodno zasnovano nasilje
Narodna poslanica Zeleno-levog fronta u Skupštini Srbije Natalija Stojmenović za N1 ističe da Nacrt o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika, koji se trenutno nalazi pred Savetom Evrope ne obećava mnogo u delu koji se odnosi na digitalno nasilje.
ZLF na Kongresu Evropske zelene partije u Lisabonu: Snažna podrška borbi za slobodu u Srbiji
Snažne poruke podrške i solidarnosti za građane Srbije i za Zeleno-levi front upućene su na otvaranju 40. Kongresa Evropske zelene partije u Lisabonu.






